16 lipca 2013

Kobiecy problem - tyłozgięcie macicy

Jakiś czas temu opisywałam wam moją ciąże, a także problemy jakie w niej miałam, pora aby zagłębić się w ten temat. Jednym z problemów jakie mnie dotknęły, niestety nie tylko w ciąży, jest tyłozgięcie macicy.

Co to jest?

Przede wszystkim tyłozgięcie macicy to nie choroba a patologiczne położenie macicy (niektórzy ginekolodzy nie uważają tego nawet za patologię). Prawidłowo położona macica jest nazwana przodozgięciem, to znaczy, że trzon macicy pochyla się ku przodowi względem pochwy przez co szyjka macicy skierowana jest w tylną stronę miednicy.
W tyłozgięciu jest inaczej/ na odwrót trzon macicy pochyla się ku tyłowi w stronę kręgosłupa, względem szyjki macicy co czasem powoduje:
- ból podczas stosunku (ja osobiście bardzo rzadko go miewam, tylko przy głębokiej penetracji)
- obfite i bolesne miesiączki (u mnie przed ciążą były bolesne ale mało obfite miesiączki a po ciąży są obfite ale prawie bezbolesne)
- utrudnienie z zajściem w ciąże ( na szczęście i Bogu dzięki u mnie tego problemu nie było, bo zaszłam w ciąże już w pierwszym cyklu starań)
- bóle krzyża ( ja zauważam je ale nie wiem czym są spowodowane, czy noszeniem dziecka i nadwyrężaniem kręgosłupa czy właśnie tym tyłozgięciem)

Ciąża

Ponadto w ciąży często objawia się bólami w dole brzucha, macica która rośnie, prostuje się co bardzo często boli chodź wcale nie musi, rozmawiając z moim ginekologiem po powrocie do Polski wytłumaczył mi na czym to polega. Przede wszystkim tyłozgięcie nie zagraża dziecku, kobiecie, nie ma też nic wspólnego z donoszeniem ciąży, ani nie jest przeciwwskazaniem do porodu naturalnego, a już wyjaśniam dlaczego. Macica we wczesnej ciąży znajduje się w zatoce Douglasa (Zatoka Douglasa – jest to przestrzeń między odbytnicą a tylną ścianą macicy) i "wychodzi" z niej dopiero około 16 - 18 tygodnia ciąży! EUREKA! Takim sposobem poznaliśmy powód moich bóli kręgosłupa i macicy! Kiedy jednak macica znajdzie się w tej zatoce, a dodatkowo jest wygięta w stronę kręgosłupa powoduje ból/dyskomfort. Pomiędzy 16 a 18 tygodniu macica jest już w takiej samej pozycji jak macica kobiet z przodozgięciem.

Komfort stosunku

Mając tyłozgięcie możemy odczuwać ból w trakcie stosunku, tym bardziej jeśli jest on stosunkiem o głębokiej penetracji, Ból jajników czy nacisk na pęcherz niestety często psuje wszystko i nie możemy się cieszyć zbliżeniem.Ból ten jest fachowo nazywany algopareunią. Najgorsze jest to, ze według statystyk cierpi na tą przypadłość co 5 kobieta. Na forach znajdziemy wiele kobiet którym najbardziej w tej całej "patologi" przeszkadzaj właśnie te objawy. Ja z własnego doświadczenia, mogę powiedzieć tyle, wystarczy poznać swoje ciało i cieszyć się sexem z partnerem, mamy tyle pozycji, że zawsze znajdziemy te które są dla nas komfortowe i przyjemne.

Rozpoznanie i leczenie

Tyłozgięcie macicy jest bardzo proste do wykrycia, wystarczy pójść na rutynowe badanie do ginekologa który za pomocą USG i zwykłego badania wziernikiem może "to" odkryć. Niestety może was zasmucę, ale tyłozgięcia się nie leczy, a jedynie zapobiega objawom, na ból brzucha lekarze przepisują tabletki przeciwbólowe czasem antykoncepcyjne aby zmniejszyć krwawienia i pomagają dobrać dobrą pozycję. W bardzo skrajnych przypadkach lekarz może zdecydować się na zabieg "wyprostowania macicy" .



1 komentarz:

  1. Mi również lekarz stwierdził tyłozgiecie macicy ale nie poinformował mnie co za tym idzie... stwierdził ze podczas ciązy to sie "naprostuje" i tyle, w konsekwencji mój poród był bardzo cieżki i skonczył sie vakum z powodu ustania skurczy porodowych a bóle porodowe to głównie straszne bóle krzyżowe:( zastanawiam sie tereaz jak będzie z kolejnym porodem w przyszłości...
    dodam ze każda miesiaczka to umnie przede wszystkim bóle krzyżowe, jedyna zmiana po porodzie to to ze miesiaczki stały sie mniej obfite

    OdpowiedzUsuń

Witaj! Jeśli chcesz komentować anonimowo, napisz mi swój nick, imię, będzie nam milej i łatwiej się komunikować! Za każdy komentarz na prawdę serdecznie dziękuję <3

AddThis